top of page

Henvendelse til Epilepsi foreningen vdr. Aspartam i epilepsi medicin samt svar

Opdateret: 20. jun. 2020





Skrevet og udgivet af Oplysning om Aspartam onsdag d. 29 marts 2020 kl. 23:15


Min henvendelse til Epilepsiforeningen:


D. 31 marts 2017


"Kære Epilepsi forening.

Jeg vil hermed gøre jer opmærksomme på at der er noget epilepsi medicin, der indeholder et sygdomsfremkaldende og epilepsi fremkaldende sødestof ASPARTAM....jeg har opdaget at det er i Vimpat og i Diacomit (se her http://aspartam.dk/9823462262/Epileps

Aspartam forårsager ifølge en undersøgelse dette og meget mere;

- Kramper (grand mal epileptiske anfald) 80 (15%)
- Petit mal anfald og "fravær" 18 (3%)

Flere bivirkninger under undersøgelse:

Jeg synes virkelig at i skulle tjekke op på dette her som jeg oplyser jer om, så i også kan advare jeres patienter og dem som i oplyser der HAR epilepsi. Dette kan hjælpe mange...Aspartam er gift.

Og ja jeg ved godt at fødevarestyrelsen har det godkendt til vores fødevarer, medicin osv her i Danmark, men dette er ikke acceptabelt, da det GØR folk syge.

Se mere her evt om folks sygdoms historier når de har fået aspartam:

"Er meget glad for al din oplysning, din information og hjemmeside og Facebook, har fået mig og min familie til, at tænke over og gå helt uden om aspartam.

Jeg håber at disse informationer gavner jer, og at i tager dette alvorligt, lad mig høre hvad i synes.

Jeg ser frem til at hører fra jer.

Venlig Hilsen

Nina

"I 1997 var der en stigning i aspartam brugere rapporterer svære toksiske reaktioner og skader såsom kramper, øjenskader og synstab, forvirring, alvorlig migræne ...".




Epilepsiforeningens svar:



Kære Nina

Tak for din henvendelse om Aspartam og epilepsi.

Jeg har spurgt foreningens sygeplejerske om hun ville hjælpe med et svar på din henvendelse. Her er hvad hun har skrevet til mig:

”Epilepsi rammer meget bredt, og mennesker med epilepsi udgør derfor en meget forskelligartet gruppe med vidt forskellige udgangspunkter for deres epilepsi. Bl.a. derfor er der mange områder og sammenhænge  man endnu ikke ved nok om. Det er derfor meget vigtigt med en individuel tilgang til den enkeltes epilepsi, og derfor opfordrer vi generelt altid til at man kontakter sin behandler hvis man oplever at enten medicinen - eller andet - påvirker en i negativ retning.

Det vi ved om Aspartam og epilepsi :

På EU’s lægemiddelagentur EMA´s hjemmeside, som  Danmark er med i  (et af EU’s decentrale organer med hovedansvar for beskyttelse og fremme af folkesundheden og dyrs sundhed gennem vurdering og overvågning af human- og veterinærmedicinske lægemidler)  er alle produktresumer lagt frem med detaljerede oplysninger om det eksakte indhold af både aktive stoffer og fyldstoffer, herunder mængde af Aspartam:http://www.ema.europa.eu/ema/index.jsp?curl=pages/medicines/human/medicines/000664/human_med_000742.jsp&mid=WC0b01ac058001d124

I forhold til de præparater du nævner har jeg kigget på indhold:

- Her fremgår det at Vimpat Syrup (ikke tabletterne) indeholder 0.032 mg. Aspartam pr. ml.

- Mht. Diacomit gælder det  at for  1 stk. 250 mg. pulver til suspension (ikke tabletter)  er  indholdet 2,5 mg Aspartam.

Ingen af tabletudgaverne af ovenstående præparater indeholder Aspartam.

I forhold til sammenhæng mellem Aspartam og anfaldsfremkaldende doser har man set eksempler på det ved indtagelse af 1000 mg/kg og derover, hvilket svarer til at en person på 60 kg skal indtage 60 g (hvilket svarer til noget i retning af  24 breve Diacomitpulver/astronomiske mængder Vimpat Syrup)

I en undersøgelse med 18 personer som tidligere havde reageret med anfald på Aspartammonitorerede man disse personer over 5 dage og udsatte dem for Aspartam 50mg/kg på dag 2 og 4. Man fandt ikke at Aspartam var en anfaldsudløsende faktor i denne dosis:https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/7614911

Da myndighedernes grænseværdi for indtagelse af Aspartam er 40 mg/kg hvilket svarer til at en person på 60 kg max må indtage 2,4  g om dagen, så synes der ikke på nuværende tidspunkt grund til at være bekymret. Men  vi vil selvfølgelig følge evt. ny viden her som vi følger mange andre områder.”

Og kommer der ny viden på området, vil vi naturligvis også formidle det ud via vores forskellige medier. Det håber jeg er et tilfredsstillende svar?




Epilepsi medicin med Aspartam:





Læs mere om Aspartam her:




Følg mig på de sociale medier:


Facebook:



Twitter:


Instagram:

@oplysning_om_aspartam


Vh Oplysning om Aspartam.


Copyright: Oplysning om Aspartam.

Denne tekst må ikke bruges uden tilladelse, men man må gerne dele.


Kommentere gerne nedenfor hvad du synes om deres svar.


155 visninger0 kommentarer
bottom of page